lördag 10 augusti 2013

Bär och svamp

Vi har alltid plockat bär och svamp i min familj. När jag var liten kicka var vi med mormor och morfar och plockade lingon, blåbär och hallon. Mamma sprang i skogen och plockade svamp. Hon var bättre än en kantarellhund på att nosa upp de gula läckerbitarna.

Jag kan inte säga att jag var jätteintresserad av det här när jag var liten. Intresset kom när vi köpte stugan i skogen. Till en början var jag värdelös på att hitta svamp men nu brukar det gå riktigt bra.

Kantareller är godast, svart trumpetsvamp perfekt att torka och mala ner till ett pulver och krydda maten med. Trattisar finns i drivor och hittar jag en finns det alltid 50 till. Jag torkar eller förväller gör såser, stuvningar och favoriten kantarellpirog.

Jag plockar bär helst hallon och lingon och jag syltar och saftar. Vinbär blir gelè och förrådet växer inför vintern.
På nåt sätt ger bär o svamp mig massor av lyckohormoner. Jag tycker om meditationen som själva plockningen ger och jag tycker om känslan av att koka och se den vackra röda färgen av hallon och vinbär.
 Den lille hamstern i mig blir tillfredsställd när jag ser burkarna och flaskorna på hyllan.

I år har jag plockat hallon till rårörd sylt och kokad saft. Bärmassan som blev kvar efter saften kokade jag eftersylt på. Det är massor av smak kvar i bärmassan och det ger en fast sylt, perfekt till syltkakor, rulltårtor och som tårtfyllning. Inget slängs utan allt används.

Senaste gången jag plockat hallon tog jag en tur in i svampskogen. Regnet som kom häromdagen hade fått fart på de gula rackarna och det var svamp överallt. 5 liter blev det efter jag rensat. Blir många piroger i vinter.

Det doftar underbart av både hallon och kantareller och jag kan stå och lukta i hinken eller korgen och känna doften av skog och sommar. Det ska bli fler turer till skogen för lingonsyltförrådet behöver fyllas på och jag kan aldrig få för mycket kantareller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar