onsdag 8 januari 2014

Mål och nyårslöften

Jag har alltid haft svårt att sätta mål. Speciellt i träningen. Jag vill inte delta i olika cykellopp eller andra tävlingar. Har inget sånt intresse alls. De säger hela tiden att man ska ha ett mål med varje träning. Vad innebär det? Att jag ska överleva eller trampa fortare än förra gången eller? Jag vet inte och ingen har kunnat hjälpa mig att finna ut vad det är.

Alla mål jag har satt har blivit så avlägsna och luddiga, även om jag satt små delmål. Men så snubblade jag över en FB-sida inom hälsa och träning som satte upp små dagliga mål och jag kände med en gång att det borde passa mig. Först sätta lätta mål så jag övar mig för att sen sätta större. Kände mig inspirerad för första gången på länge. Så jag har skrivit små mål till nästa vecka. En del hälsosamma en del inte så hälsosamma och en del är bara till njutning. Därför att en sund kropp är inte bara stora muskler och att vara mager. Det är även att må bra i själen. Det är att göra saker som man tycker om. Ett vackert yttre och en perfekt kropp betyder inget, om insidan, hjärta och själ, är fula.

Jag inbillar mig inte att jag är en inspiratör och jag ser mig inte som en sån heller eftersom det alltid känns som jag kämpar i motvind. Hösten har varit jobbig med inflammationer, kraftiga virusinfektioner och ett sockervärde som är skyhögt. Jag har kommit ifrån träningen för inspirationen och orken har saknats.

Nu vågar jag väl inte börja träna igen så här strax efter nyår. Läste ett inlägg från en som kallar sig "inspiratör" att om man börjar träna i januari, som ett nyårslöfte, så är man ett skämt. Många försvinner i februari det säger jag inget om, men tänk om några fortsätter, är det inte de som ska inspireras att kämpa vidare. De redan troende har kommit långt på vägen och att se ner på de som inte har kommit lika långt utan kanske kämpar sig till varje pass, kämpar sig igenom varje pass, inte orkar lyfta lika tungt eller trampa lika fort är en större hjälte än "inspiratören" som ser ner på dem bara för att de började träna i januari. Vi har alla varit nybörjare och kämpat. Så spelar det nån roll att man försöker leva hälsosamt efter nyår. Är det inte bra att man försöker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar